View Full Version: susunan saf dalam sembahyang

Hikmah > Feqah > susunan saf dalam sembahyang


Title: susunan saf dalam sembahyang


angah - October 31, 2006 08:19 AM (GMT)
assalmu'alaikum..

saya ader kemuyskilan agama. saya berharap saudara dapat membantu saya dalam menyelesaikan masalh ini.

baru2 ni saya pergi smbahyang di salah sebuah surau di kelantan.lalu, ader seorg makcik bertanya ttg hukum mengenai kedudukan saf wanita dan lelaki dalam solat. makmum wanita dan lelaki dipisahkan dengan langsir (yakni kedudukan makmum wanita bukan di bhgn belakang makmum lelaki, tetapi disebelah makmum lelaki- di pisahkan dengan langsir).

apabila tiba waktu hendak menunaikan solat, makmum wanita berdiri sambil betulkan saf. lepas bila diperhatikan betul2 saf makmum perempuan sama dengan makmum lelaki. jadi, timbullah persoalan disini. adakah susunan saf betul atau salah? bagaimana dengan solat tadi sah atau tidak?

sy pernah bertanya hal ini pada seseorg yg sy anggap mengetahui hukum agama. jawapannya solat mereka sah sebab memenuhi syarat sah solat. manakala susunan saf pun betul. sebab mmg surau itu dibina mcm tu.kalau nak suruh makmum wanita berdiri dibelakang saf makmum lelaki dikhuatiri tak muat.
betul ke pendapat ni?

sampai sekarang sy masih mencari jawapan... harap saudara bantu sy dalam menyelesaikan masalah ni.

wassalam.

neezam7 - November 1, 2006 12:00 PM (GMT)
Assalaamu'alaikum w.b.t..

semoga diberkati dan dirahmati Allah selalu
:-)

seperti yang ana bgtau, ana pn x arif sgt bab nih
tp pas bincang2 ngan org sket ada byk pendapat gak
susunan saf mmg sepatutnya perempuan terkebelakang sekali
even ada laki budak kecik pun, puan tetap terkebelakang sekali
itu adalah sebaiknya sahaja kerana dikhuatiri lelaki perempuan tersentuh dan rapat
akan menimbulkan fitnah dsbnya
sila rujuk link ini untuk susunan saf

Solat berjema'ah

tetapi dalam kes yang ukhti angah utarakan tu
saf perempuan di bahagian tepi yg hanya dipisahkan oleh langsir
ada pendapat kata x mengapa, asalkan sampai tidak bersentuh lelaki perempuan
kena rujuk balik gak tentang pendapat dari mazhab2 ahli sunnah
ana x jumpa agi pasal ni

tetapi pendapat lain mengatakan
kenapa surau-surau atau masjid tu x buat saf wanita kat bahagian belakang je??
sedangkan kalau dalam surau lah katakan
walaupn jemaah kurang, tetapi x la sampai saf wanita jauh sangat dari imam
lagipnn skrg zaman teknologi , microphone dah ada, leh dengo lagi sampai belakang
lagipn had bagi saf jauh ngan Imam adalah lebih kurang x lebih dari 300 hasta
dan ma'mum dapat dengar suara imam
tetapi macam dalam surau, biasanya x sampai nya jarak jauh itu
walaupn makmum lelaki kureng kat depan

pape pn byk pendapat
tetapi mcm kita nih org awwam
dah kalau dah dibuat gituh, n dah tpaksa dah solat dalam keadaan tu
nampak nya kira darurat je laa
lagipn sah belaka solat selagi ma'mum x depan dari imam
cuma sebaik2 nya atur saf seperti mana yg ditetapkan tu

ana x ble ulas banyak agi
lagipn soalan nih kena org yg arif tentang feqah jawab
kena siap ngan dalil dsbnya
ana harap nanti ada org yg akan jawab persoalan ni sama
mintak maaf jika ada tersalah
insyaAllah kalau ada info terkini ana akan sampaikan kat sini

ukhti angah leh gak try tanya kat sini
kena register kat situ luh nnt

Persatuan Ulama' Malaysia

wallahu a'lam

:-)

adeQart - November 1, 2006 05:46 PM (GMT)
Assalaamu'alaikum w.b.t..

menjawab kemuyskilan agama saudara angah nie
adeQ ader lah pendapat dari seorang hamba Allah yang belajar di Ma'ahad Tahfiz

tentang susunan saf
sebenarnya saf perempuan lebih afdal di bahagian belakang sebelah kiri kalau seorang
tapi kalau keadaan masjid atau surau jemaahnya seperti biasa
tidak ada hukum untuk perempuan duduk di sebelah tepi asal kan saf nya tidak sebaris atau lebih depan dari imam kerana dikhuatiri bersentuh dan membatalkan solat

tentang solat nya pula
sah solat kedua-duanya dalam mazhab Shafie dan Hanafi cuma dalam mazhab Hanafi kedudukan saf sebegitu menjadi makruh

wallahu a'lam




*di harap terjawab lah serba sedikit persoalan saudara angah
maaf kalau ader tersalah pape :)

wassalam

angah - November 4, 2006 07:28 AM (GMT)
syukran diatas pendapat yg diberikan..
tapi kalu dpat dalil lg ok
apa2 pun..jazakumullah khairan jaza'




* Hosted for free by InvisionFree